ROLLESPIL TIL BIBLIOTEKER

Rollespil er en sjov og anderledes måde at sætte fokus på litteratur og biblioteksliv. Vi drager børnene ind i øjenhøjde, og gør biblioteket ekstra levende.

Vores kunder siger: 

Rollespil er et eksempel på, hvordan biblioteket kan bruges til at gøre historier levende for børn og på, hvordan biblioteksorientering kan udføres på en både sjov og inddragende måde. Når rollespillet og legen bliver koblet til bøgerne på hylderne, bliver børnene bevidste om, at de kan spørge bibliotekarerne til råds allerede i en tidlig alder. Forhåbentlig vil de tage det med sig og blive ved med at bruge biblioteket senere hen.
Frederiksberg Bibliotek

På få timer fik vi lavet en grundig introduktion og praktisk workshop med børn og unge fra Køge. De lærte alle finesserne ved sværdbygning og kom hjem, både med klinger og økser, men også succesoplevelser i bagagen.
Køge bibliotek

Hos Rollespilsakademiet har vi mere end ti års erfaring med at designe og afvikle arrangementer, der åbner biblioteket og inviterer til at opleve det på nye og spændende måder.

Nedenfor er eksempler på de events, vi tidligere har afviklet på biblioteker i hele landet. Du kan også hente en inspirationsfolder her. Hvis I har særlige ønsker eller idéer til jeres arrangement, sidder vores designere klar til at opfylde dem.

Vi glæder os til at arbejde sammen med jer! 

Eventyret mellem bøgerne

Helte, skurke og mystiske væsener fra bøgernes verden er sluppet ud af bøgerne! Børnene skal hjælpe med at få dem tilbage på plads.

Helgi Daner

Inspireret af Josefine Ottesens bog om Helgi Daner. Helgi vågner, og har glemt hvem han er. Børnene skal hjælpe ham ved at indsamle viden og opføre nogle scener fra romanen, og til sidst finder de det legendariske sværd "Curtana".

1864

Børnene får krigen ned i øjenhøjde og udforsker et af vores lands mest afgørende historiske øjeblikke.

Red biblioteket

Skruppelløse forretningsfolk vil forvandle biblioteket til en parkeringsplads. Børnene skal hjælpe bibliotekets detektiv med informationssøgning, gådeløsning og andre spændende udfordringer, så biblioteket kan reddes.

Bogtroldmandens lærlinge

Bogtroldmanden får hjælp af børnene til at få viden om en række figurer fra bøgernes verden, som er trængt ind i vores, så bøgernes personligheder kan komme tilbage til deres egen verden.

Svend, Knud og Valdemar

Børnene får ved hjælp af kampscener og fortællinger leget med kontrafaktisk historieskrivning om de tre konger fra det 12. århundrede, som alle ville være kongen af Danmark.

Den Magiske Skole

Børnene får en magisk uddannelse med brygning af trylledrikke og skaber deres egen personlige tryllestav, som de kan tage med hjem. Til sidst får de et diplom som bevis på deres magiske uddannelse.

Sværdbygningsworkshop

Børnene oplever glæden ved at bruge sine hænder og skabe noget kreativt - deres eget rollespilssværd. Fokus på håndværksmæssige færdigheder - og sværdkamp bagefter.

Tryllestavsworkshop

Børnene får under kyndig vejledning mulighed for at skabe deres helt egen personlige magiske tryllestav, som de får med hjem bagefter.

Trylledrikkeworkshop

Eliksirspecialister lærer børnene at brygge magiske drikke, og hvert barn får sin egen magiske eliksir med hjem til minde om en fortryllende oplevelse.

Forespørgsel: Biblioteker

1000 tegn tilbage